nota kaki! :))

ωɛℓcσмɛ..и тниϰ 4 ʌιƨιт мα вℓσɢ ʏαян.. :)
hit counter
 nor waqiah zulkifli  just call wawa saje  stay pontian, jB  gler2  fanatik terhadap wane ungu  kidal  ske mkn  pntang jmpe novel  ta bnyk ckp  ta pndai na setle an prob  sgt3 sensitif  ta bpe tgi  ta ske telur kning  ta ske dtipu  ta ske bkongsi kaseh  kdg2 hip0krit..hee  ta pndai na mara  ta bpe na brani  ske pendam sumting,ta ske meluah an  pape pn sy hnye wanita biasa  :)
Lilypie Kids Birthday tickers
sy ta sehebat anda semua..blog nie hnye luahan aty sy saje.. :)

Wednesday, December 8, 2010

OMG! idung berdarah~

syok aku blogwalking..
ttbe~
 kua sumting dri idung aku..
aku igt hingus ke pe..
skli DARAH! 
uh! aku mmg sgt2 ta ley tgk drh..
cmfirm bdn aku bpluh, mke pucat lesi..
n condition aku sgt lmah..yeah! cm skg nie..
tros aku goolge tok dpt an info bout nie..


Hidung Berdarah
Apakah yang dimaksudkan dengan hidung berdarah?
Hidung berdarah atau (epistaksis) biasa berlaku apabila salur darah kecil kapilari di rongga hidung pecah.

Apakah punca hidung berdarah?
  • Kecederaan di hidung
  • Udara yang terlampau sejuk atau kering
  • Menghembus hidung dengan kuat
  • Terlalu kerap bersin
  • Ketumbuhan dalam rongga hidung
Apakah yang perlu dilakukan?
Jangan panik sekiranya hidung berdarah.

Rawatan segera:
  • Duduk dan tunduk ke hadapan
  • Bernafas melalui mulut dan picit hidung di bahagian yang keras selama 10 minit
  • Terus picit hidung dan letakkan pek ais di bahagian hidung antara mata
  • Selepas 10 minit, berhenti picit hidung dan periksa sama ada darah telah berhenti
  • Elak dari bersin, menghembus atau mengorek hidung
  • Pergi ke klinik atau hospital yang berdekatan untuk pemeriksaan lanjut oleh doktor
sumber : infosihat

No comments:

Post a Comment